lördag 17 november 2018

Kursvecka 2

Overnight-oats med hjortron
Då var vecka två av kursen avklarad. Jag har inte varit lika trött denna vecka. Jag älskar fortfarande förmiddagarnas aktiviteter i form av fysisk träning. På måndagar promenerar vi, tisdagar cirkelträning med kroppsvikt, onsdagar rörelseövningar - stretch etc, torsdagar cirkelträning med pilatesbollar och på fredagar cirkelträning med gummiband. Att börja dagen med någonting fysiskt är något jag skulle vilja fortsätta med.

Denna vecka har vi pratat om kost. Jag tyckte kanske att föreläsningen vi fick var lite föråldrad. Livsmedelverkets rekommendationer är enligt mig fortfarande helt sanslösa. Man hänvisar till lightprodukter och margarin t.ex. Istället för rena produkter.

Det här med kosten är något som jag behöver jobba på. Jag är en sådan person som tröstäter. Eftersom hjärnan skickar ut belöningshormoner av mat, äter jag lätt för mycket och för ofta. Det är svårt det där. Jag älskar ju dessutom att laga mat och baka. Så det blir svårt att låta bli. Jag önskar ibland att jag hade andra intressen. Men utmaningen får väl bli att laga lite nyttigare mat. Detta är något jag tänkt på länge, och delvis därför jag börjat med vegetarisk matkasse varannan vecka.

Frukost är en sådan grej också. Jag har svårt att få till frukosten på vardagar. Har testat overnight-oats och tror att det kan vara något för mig. Det är bara att blanda ihop på kvällen innan och slänga ner i väskan på väg till jobbet. För att äta hemma innan jobbet är inget jag gör. Det är för tidigt på morgonen.

Vi fick testa livsyoga denna vecka. Ute hos Ullis i Nickarvet, Hälsokällan. Låt mig säga så här. "Riktig" yoga är ingenting för mig. Jag klarar inte av allt det där andliga. Och att andas som en flodhäst. Det går bara inte. Hälsokällan är en supervacker plats, väldigt rogivande, men hennes variant av yoga. Nej! Fick verkligen kämpa med mig själv under tiden vi var där ute. Jag ville skrika av ilska.

I går på det kreativa passet fick vi testa Vedic Art. Det var mer min grej. Måla vad som faller mig in. Kravlöst. Det var skoj. Jag saknar verkligen att måla och det ska jag försöka börja med igen. Ett av mina skåp i den nya tv-bänken får nog bli ett pysselskåp. För jag måste ju kunna plocka bort allting p.g.a. katterna. Det kan inte ligga framme.

Nu ska jag ta mig en promenad, laga lite mat och sedan göra mig iordning för kvällens roadtrip till Borlänge. Ut på lokal med bästis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar