söndag 12 januari 2020

Naturen är min religion

Hur förklarar man det här då? Jag vet inte ens om jag orkar försöka. Jag tror inte jag kan sätta ord på hur mycket naturen betyder för mig.

Att vistas i skog, mark, vid vatten, på fjäll är som en drog. Fast på ett bra sätt. Där kan jag varva ner, andas ut, finna ro både kroppsligt och mentalt. 

Förut hade jag svårt för att ”bara vara” i naturen. Jag lyssnade oftast på musik, ljudbok eller podd. Men nu är naturens ljud det bästa jag vet. 

Jag fotar dock mycket när jag är ute. Men det hjälper mig att vara i nuet och fokusera på det jag ser istället för andra tankar som vill tränga sig på. Jag finner sinnesro i att ”leta motiv” i det jag ser. Det främjar min kreativitet också. Vilken är viktig för min mentala hälsa. 

Naturen är min religion! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar