tisdag 30 oktober 2018

Listornas drottning!



Jag är en människa med ett stort kontrollbehov. Det är inte en bra egenskap om man samtidigt är en person med ångest och stress i kroppen. Det blir liksom kaos!

Jag är en av dom som skriver listor för allt. Dom ger mig ordning på alla uppgifter jag har att göra. Och det ger tillfredsställelse att kunna stryka något man åtgärdat från listan. Det är praktiskt på jobbet! Men för min del har dessa listor tagit över mitt liv. Jag överdriver lite, men ibland undrar jag hur många listor man kan ha innan man räknas som mentalpatient?

Jag för listor på jobbet. De är kategoriserade efter mina två olika titlar, och ibland har de underkategorier. Hemma finns det alltid en aktuell shoppinglista, en lista för planerade ändringar i heminredningen, en lista över saker jag behöver göra på helgen, en lista för framtida större inköp osv. Listornas drottning, det är jag det!

När det då händer saker som inte står på någon lista, kan jag lätt få panik. Och händer det saker som är utom min kontroll - hemska händelser eller liknande - får jag ett behov av att kontrollera allt annat runt omkring mig. Jag möblerar om, städar, köper nya saker för att förändra. Det blir lite som någon slags terapi. Slänga gammalt som påminner, köpa nytt och skapa nya minnen. Typ.

Denna lilla egenhet gjorde sig väldigt tydlig i helgen. Jag fick ett tråkigt besked i torsdags kväll. Hela helgen har jag städat, fixat och trixat hemma i lägenheten. Skinande rent, ordning och reda. Kontroll.

Jag unnade mig äntligen nya täcken och kuddar till min säng. Ut med det gamla, in med det nya som ingen jubelidiot sovit i tidigare. Nytt, fluffigt, fräscht och bara mitt! Mitt köksbord fick sig också en uppdatering, ny ljusbricka och fina blommor av en vän.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar