fredag 4 december 2020

Ett par veckor på antidepp

Nu har det gått ett par veckor sedan jag påbörjade medicineringen. Jag har haft tur och endast drabbats av milda biverkningar. Har mått illa ett par timmar i samband med att jag tagit tabletten men nu efter ett par veckor har det nästan helt gått över. 

Så hur mår jag då? 

Rätt så bra faktiskt. Efter 3 dagar slutade jag ha ångestattacker. Jag har inte gråtit mer. Jag har inte varit arg på allt och alla. Eller skjutit saker framför mig. Jag rördes nästan till tårar här om dagen när jag insåg att jag kände mig lite glad. Det var första gången på flera månader. 

Idag är det fredag och jag har haft en intensiv vecka på jobbet. Det slog mig igår på väg till min lunchrast att jag klarat veckan bra trots hög belastning. Jag har inte däckat på soffan när jag kommit hem, utan orkat hålla lägenheten fin, rört på mig och följt rutiner. Det går nästan inte att förklara hur bra det känns! 

Jag var väldigt nervös för medicineringen innan, då jag inte ville må sämre eller få ett helt neutralt och likgiltigt humör heller. Jag ville att medicinen skulle trubba av de djupa dipparna men inte ta bort min glädje. Och jag är väldigt glad att jag känner mig mer som mig själv istället för en likgiltig zombie. 

Jag vet ärligt talat inte om jag hade kunnat hantera julen med alla värdelösa minnen och krav, en pågående pandemi och vinterhelvetet om jag inte sökt hjälp. Jag är stolt över mig själv för det! 

Nu gäller det att bearbeta alla händelser och känslor som ligger där under och pyser, som är orsaken till varför jag mår så här. Och det är ju lättare sagt än gjort. Jag är en expert på att fly från mina känslor när det gör ont. Det är ju därför jag hamnat där jag är idag. 

Wish me luck! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar